In het Magazine van de Poly-Artrose vereniging (zomernummer 2024) mijn eerste column ‘Uit de praktijk’.
In deze column deel ik mijn ervaringen als coach. Gebaseerd op wat ik zoal meemaak, wat me opvalt of wat ik belangrijk vind om te delen. Nu de start van een 2e spoor traject: het maken van een eerste afspraak.
Als je je bijna een jaar geleden hebt ziekgemeld, je bent wel/niet aan het re-integreren maar (nog) niet (volledig) aan het werk in je eigen functie … dan dient er van alles te gebeuren. Je werkgever vult samen met jou een evaluatie in, bedrijfsarts stelt een profiel op, een arbeidsdeskundige doet onderzoek en … adviseert een 2e spoor.
Starten met 2e spoor
Dan kom ik in beeld. Als 2e spoor coach ben ik degene die contact opneemt om een eerste afspraak te maken. Dat eerste contact, vaak telefonisch, kan alle kanten op. Ik verwacht het onverwachte en jongleer met verschillende reacties. Deze zijn zowel positief als negatief en kunnen wisselen van dolenthousiast tot heftige weerstand.
Het is ook veel, verwarrend misschien en de gesprekken confronterend. Dat dan een vreemde (arbeidsdeskundige) concludeert dat je niet meer terug zou kunnen keren in je eigen functie en dat er ook geen andere functie binnen de organisatie mogelijk is, is helemaal naar. En de titel 2e spoor en re-integratie werken ook niet altijd mee.
Belletje
Dus ons eerste contact is een spannend moment. Wat zijn mijn ervaringen? Enkele voorbeelden:
- Wat fijn dat je belt! Ik had je telefoontje al verwacht.
- Diepe zucht en lange stilte. Dan: ‘Ik heb begrepen dat dit moet’, toch?
- Re-integratiecoach? Wat een verrassing!
- 2e spoor? Wat is dat?! Re-integratie! Nee! Ik ben nog aan het herstellen!
- Oh, ik had je nog niet zo snel verwacht. Mag ik je iets vragen? Of gaan we eerst afspreken?
- Advies van arbeidsdeskundige? Daar weet ik niets van! Ik heb dat rapport niet ontvangen!
Hoe ga ik hier mee om?
Als beller is het ook spannend om met iemand die ik niet ken contact op te nemen. Ik laat me verrassen, pas mijn benadering aan op de reactie die ik krijg. Ben geduldig, vraag door, luister en leg uit. Want ik begrijp je reactie. Je bevindt je in een kwetsbare periode in je leven en wordt gevraagd om samen met mij te starten met iets onbekends. Daar is vertrouwen voor nodig. En een afspraak als eerste stap.
Wil je geen onverwachte beller?
Overvallen worden door mijn belletje is niet leuk. Wil je geen onverwachte beller? Mijn tips:
Ken je situatie. Je hoeft Wet Verbetering Poortwachter niet helemaal te kennen maar wel:
- Weet welke stappen er zijn.
- Weet wat er van jou verwacht wordt.
- Bereid je voor.
- Neem je verantwoordelijkheid.
- Wees proactief.
- Stel je vragen.
Veel en een tikkeltje directief ook. Je wil je hier niet mee bezig houden. Snap ik. Daarom: hakken uit het zand en stel je vragen: aan je leidinggevende, HR, coach, casemanager, bedrijfsarts, arbeidsdeskundige en anderen die jou (kunnen) helpen. Laat je ondersteunen.
Het 2e spoor is er voor jou. Pak die kans.