Deze column verscheen in Reuma Magazine no. 6 2025
Dagelijks krijg ik vragen over re-integratie en werk. In mijn column in Reuma Magazine beantwoord ik steeds één vraag. Namen verander ik, verder laat ik de vraag zoals deze is gesteld.
In mijn eerdere column (ReumaMagazine nr 5) schetste ik de ervaring van mijn jongste zoon. Stef Stuntpiloot: 19-jarige student die na een mountainbike-koprol tijdelijk niet in de horeca kon werken.

Stef is weer aan de slag
In overleg met zijn leidinggevende is hij weer begonnen. Hij deed wat hij moest doen. Dacht hij.
“Heb je je eigenlijk beter gemeld?” vroeg ik.
“Eh… ja. Toch logisch?”
Blijkbaar niet.
Mail op zondag
Een week later, op zondagochtend 10.32 uur, ontvangt hij een mail van de arbodienst (noreply@arbodienst.nl).
Geachte de heer Son,
Via deze weg willen wij u helpen herinneren aan uw afspraak:
Datum: maandag (volgende dag)
Tijd: 10.30 uur
Bedrijfsarts: Naam bedrijfsarts
Locatie: fysiek in Amsterdam
Indien u niet in de gelegenheid bent om te komen of verhinderd bent, kunt u de afspraak uitsluitend afzeggen met toestemming van uw werkgever.
Stef? Boos. Hij werkt gewoon weer en de afspraak was dat hij na 5 weken gebeld zou worden. En nu dit – zonder overleg.
Zijn leidinggevende? Die weet van niks.
HR? Niet bereikbaar (tja, zondag).
Die maandagochtend belt hij zelf. De afspraak moet doorgaan en blijkt gelukkig ook telefonisch te kunnen. Het gesprek was kort. Daarna volgden mails van:
De verzuimadministratie en ‘People & Development’: uitleg wat te doen volgens de Wet Verbetering Poortwachter, probleemanalyse, terugkoppeling en de mededeling dat de afzender ‘will be in touch soon.’
Stef vindt het verwarrend. En dat is het ook.
Tussen de standaardzinnen staat ergens:
“Medisch gezien is er geen reden meer om niet over te gaan tot een hersteld melding.”
Hij is nu dus ook administratief hersteld. En officieel hersteld gemeld.
Ik spreek vaker mensen met een soortgelijke Stef-ervaring. Dan kan ik uitleggen wat er gebeurd is en waar de verwarring vandaan komt. Alleen… meestal pas achteraf.
Dan kijken we samen wat er anders kan – ook vanuit de medewerker zelf.
Na je ziekmelding is het belangrijk om contact te houden. Met je werkgever èn met de arbodienst.