De eerste vraag telt

Deze column verscheen in Reuma Magazine no. 5 2025
Dagelijks krijg ik vragen over re-integratie en werk. In mijn column in Reuma Magazine beantwoord ik steeds één vraag. Namen verander ik, verder laat ik de vraag zoals deze is gesteld.

Na je ziekmelding kom je in contact met de arbodienst. Een eerste en vaak eenmalig contact of juist het begin van verdere afspraken.
Deze keer de ervaring van mijn jongste zoon: Stef Stuntpiloot. Een 19-jarige student die na een mountainbikestunt tijdelijk niet in de horeca kan werken.

Telefonische afspraak

‘Heb je eerder contact gehad met een arbodienst?’ was de openingsvraag.
‘Ja’, zei hij.
‘Oh, dat is niet zo mooi’, klonk het bezorgd. Of veroordelend. Dat was niet helemaal duidelijk.
‘Waar ben je nu?’
‘Op school.’
‘Dus je kunt wel naar school, maar niet werken?’

En daar ging het mis.

Met je arm in het gips kun je best lessen volgen. Maar borden rondbrengen op een druk terras? Niet zo’n strak plan. Toch voelde hij zich meteen verdacht gemaakt. Niet geloofd. Alsof hij zich moest verdedigen.

Hij wist het gesprek alsnog goed voort te zetten. Gaf uitleg over zijn stunt, de gevolgen en zijn opleiding. Dat hij de brieven van de Franse Service d’Urgence en het TikTok filmpje niet hoefde te delen, vond hij wel jammer.

Een slechte start … kan iedereen gebeuren. Niet alleen als je jong bent en het maar gedoe vindt.

Zo’n eerste telefoontje is bedoeld om een beeld te krijgen van je situatie. Wat is er gebeurd, wat kun je nog, en wat heb je nodig om te herstellen en eventueel weer aan het werk te gaan. Maar als het stroef begint, raakt dat doel snel uit beeld.

Tips bij een stroef gesprek

• Laat je niet uit het veld slaan door een rare vraag.
• Zeg wat het met je doet. “Dit voelt niet fijn” kan al genoeg zijn om het tij te keren.
• Vraag: “Wat bedoelt u precies?” – dat haalt vaak al iets van de de spanning weg.
• Zeg rustig wat je wél kunt en wat niet.
• Bereid je voor en schrijf op wat je wil zeggen.
• Voelt het niet goed? Vraag om pauze of een afspraak op een ander moment.

Tips voor de professional aan de andere kant van de lijn.

  • Luister eerst, oordeel later. Ziekmelden is geen zonde. Het is een signaal.
  • Een controlerende toon helpt mensen niet verder. Een goed gesprek wel.
  • Als het misloopt in het begin: herstel het. Zeg wat je bedoelde en luister opnieuw.

Die eerste vraag is allesbepalend. Als die al wantrouwen oproept, is de rest van het gesprek verloren.

Wat is een goede eerste vraag?

Deel dit artikel:

Of lees één van deze artikelen:

Re-integratie zet in op werk

Re-integratie zet in op werk …. Maar werkt re-integratie wel? En hoe zou dat beter kunnen?
Deze keer niet zelf geschreven maar zeker verhelderend en dus het delen waard.
Samen werken aan re-integratie die wél werkt

Lees verder »

De eerste vraag telt

Na je ziekmelding kom je in contact met de arbodienst. Een eerste en vaak eenmalig contact of juist het begin van verdere afspraken.
Deze keer de ervaring van mijn jongste zoon: Stef Stuntpiloot. Een 19-jarige student die na een mountainbikestunt tijdelijk niet in de horeca kan werken.

Lees verder »

Anders verwoord

Linda kan door haar ziekte haar functie niet meer uitoefenen. Ze stuurt me een berichtje met link naar een vacature die ze heel leuk vindt. We spreken af dat ze een korte motivatie schrijft. Dan ontvang ik een WhatsApp bericht:
Moet er in de motivatie ook dat ik uit de ziektewet kom?

Lees verder »