Onverwachte beller

Deze column verscheen in P-AL Magazine Zomer 2024
In mijn column ‘Uit de praktijk!’ in P-AL Magazine deel ik mijn ervaringen als coach. Gebaseerd op wat ik zoal meemaak, wat me opvalt of wat ik belangrijk vind om te delen.

In deze column: de start van een 2e spoor traject: het maken van een eerste afspraak.

Als je je bijna een jaar geleden hebt ziekgemeld, je bent wel/niet aan het re-integreren maar (nog) niet (volledig) aan het werk in je eigen functie … dan dient er van alles te gebeuren. Je werkgever vult samen met jou een evaluatie in, bedrijfsarts stelt een profiel op, een arbeidsdeskundige doet onderzoek en … adviseert een 2e spoor.

Starten met 2e spoor

Dan kom ik in beeld. Als 2e spoor coach ben ik degene die contact opneemt om een eerste afspraak te maken. Dat eerste contact, vaak telefonisch, kan alle kanten op. Ik verwacht het onverwachte en jongleer met verschillende reacties. Deze zijn zowel positief als negatief en kunnen wisselen van dolenthousiast tot heftige weerstand.

Het is ook veel, verwarrend misschien en de gesprekken confronterend. Dat dan een vreemde (arbeidsdeskundige) concludeert dat je niet meer terug zou kunnen keren in je eigen functie en dat er ook geen andere functie binnen de organisatie mogelijk is, is helemaal naar. En de titel 2e spoor en re-integratie werken ook niet altijd mee.

Belletje

Dus ons eerste contact is een spannend moment. Wat zijn mijn ervaringen? Enkele voorbeelden:

  • Wat fijn dat je belt! Ik had je telefoontje al verwacht.
  • Diepe zucht en lange stilte. Dan: ‘Ik heb begrepen dat dit moet’, toch?
  • Re-integratiecoach? Wat een verrassing!
  • 2e spoor? Wat is dat?! Re-integratie! Nee! Ik ben nog aan het herstellen!
  • Oh, ik had je nog niet zo snel verwacht. Mag ik je iets vragen? Of gaan we eerst afspreken?
  • Advies van arbeidsdeskundige? Daar weet ik niets van! Ik heb dat rapport niet ontvangen!

Hoe ga ik hier mee om?

Als beller is het ook spannend om met iemand die ik niet ken contact op te nemen. Ik laat me verrassen, pas mijn benadering aan op de reactie die ik krijg. Ben geduldig, vraag door, luister en leg uit. Want ik begrijp je reactie. Je bevindt je in een kwetsbare periode in je leven en wordt gevraagd om samen met mij te starten met iets onbekends. Daar is vertrouwen voor nodig. En een afspraak als eerste stap.

Wil je geen onverwachte beller?

Overvallen worden door mijn belletje is niet leuk. Wil je geen onverwachte beller? Mijn tips:

Ken je situatie. Je hoeft Wet Verbetering Poortwachter niet helemaal te kennen maar wel:

  • Weet welke stappen er zijn.
  • Weet wat er van jou verwacht wordt.
  • Bereid je voor.
  • Neem je verantwoordelijkheid.
  • Wees proactief.
  • Stel je vragen.

Veel en een tikkeltje directief ook. Je wil je hier niet mee bezig houden. Snap ik. Daarom: hakken uit het zand en stel je vragen: aan je leidinggevende, HR, coach, casemanager, bedrijfsarts, arbeidsdeskundige en anderen die jou (kunnen) helpen. Laat je ondersteunen.

Het 2e spoor is er voor jou. Pak die kans.

Deel dit artikel:

Of lees één van deze artikelen:

Re-integratie zet in op werk

Re-integratie zet in op werk …. Maar werkt re-integratie wel? En hoe zou dat beter kunnen?
Deze keer niet zelf geschreven maar zeker verhelderend en dus het delen waard.
Samen werken aan re-integratie die wél werkt

Lees verder »

De eerste vraag telt

Na je ziekmelding kom je in contact met de arbodienst. Een eerste en vaak eenmalig contact of juist het begin van verdere afspraken.
Deze keer de ervaring van mijn jongste zoon: Stef Stuntpiloot. Een 19-jarige student die na een mountainbikestunt tijdelijk niet in de horeca kan werken.

Lees verder »

Anders verwoord

Linda kan door haar ziekte haar functie niet meer uitoefenen. Ze stuurt me een berichtje met link naar een vacature die ze heel leuk vindt. We spreken af dat ze een korte motivatie schrijft. Dan ontvang ik een WhatsApp bericht:
Moet er in de motivatie ook dat ik uit de ziektewet kom?

Lees verder »