Gesprek zonder missers en onbegrip

Gedurende de afgelopen weken heb ik gewerkt aan een boekrecensie en een interview over communicatie voor het Whiplash magazine. Twee dingen die ik nog niet eerder heb gedaan. Ik vind het leuk en leerzaam, omdat ik anders lees en luister, maar natuurlijk ook omdat het gaat over communicatie met je kind, waar ik eerder over heb geschreven.

Alle woorden in deze zin

Van de redactie krijg ik de vraag of de zin ‘het feit dat je bewust iets bij de ander neerlegt’ duidelijk genoeg is? Deze vraag blijft in mijn hoofd hangen. Want ik vind dat juist alle woorden in deze zin iets essentieels zeggen over communicatie.

Basismodel

In het ‘zender-boodschap-ontvanger’-model voor communicatie is je de zender, iets de boodschap en de ander de ontvanger. Bewust betekent doelgericht en neerleggen houdt voor mij in dat je je onderwerp rustig neerlegt of plaatst bij je gesprekspartner.

Zo praktisch en verhelderend dat ik dit ook direct overneem.

Cliënte Tess heeft volgende week een netwerkgesprek. Gerard, haar leidinggevende, geeft aan dat ze gewoon kan zeggen dat ze whiplash heeft maar Tess vraagt zich af of ze dat wel kan doen, ze heeft immers slechte ervaringen met vertellen over haar klachten.

Voorbereiden

Ik geef Tess aan dat zij bewust iets wil neerleggen bij een ander. Vanuit de vragen ‘wat is het voor gesprek en wat wil je bereiken’, komen al deze onderwerpen aan bod: wanneer, wie en wat. Pas als dat duidelijk is komt de ‘hoe-vraag’. En dat alles kun (moet!) je voorbereiden.

Als we er op deze manier naar kijken, komt Tess al snel tot de conclusie dat ze in deze kennismaking helemaal niets wil vertellen over haar ongeval en klachten. We komen wel tot een ander doel, namelijk: zichzelf voorstellen: wat kan ik en wat wil ik? En dus tot een heel andere voorbereiding op het gesprek.

Tips en vragen op een rij

Belangrijkste tip: bereid je gesprek voor. Doe dat door deze vragen te stellen:

  • Wat is het voor gesprek?
  • Wanneer is het?
  • Met wie?
  • Wat wil je vertellen?
  • Wat is je doel?
  • Hoe vertel je dat?

En daaruit volgen uiteraard meer vragen en ook tips. Voor nu hou ik het bij deze en sluit ik af met een laatste belangrijke tip.

Twee oren en één mond

Luister tijdens het gesprek.  Gepikt en vrij vertaald van Stephen Covey (managementgoeroe en schrijver van ‘the 7 habits of highly effective people’): pas als we echt luisteren, zullen we anderen begrijpen.

Nee, niet direct denken dat ‘de ander’ het toch niet begrijpt. Jij bent immers voor die ander ook ‘de ander’. Deze is voor jou en jij kunt er iets mee. We hebben allemaal twee oren en één mond. Tess lacht: ‘Ja, die kan ik wel onthouden.’

Heb jij tips? Of vragen over missers en onbegrip in communicatie over je ziekte of beperkingen? Ik heb twee oren, kom maar op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *