Een goed gesprek in de spreekkamer

Communicatie tijdens consult

Of ik het nieuwe handboek al had gelezen?, werd me gevraagd vanuit een patiëntenvereniging. ‘Moet je doen hoor, dan ben ik benieuwd naar wat je ervan vindt’.

Ik lees dat het handboek bedoeld is om de zorg te verbeteren en zelfmanagement te bevorderen. Prima. Het informeert over de aandoening, gevolgen, behandelmogelijkheden en manieren om ermee om te gaan. Ook is het boek onderdeel van een onderzoek om de communicatie tussen patiënt en arts tijdens het consult te verbeteren.

3 goede vragen

Natuurlijk is hier meer over geschreven. Vorig jaar bijvoorbeeld gaf een onderzoek door Patiëntenfederatie Nederland aan dat je beter af bent als je in de spreekkamer of bij de voorbereiding van een bezoek aan een zorgverlener de 3 goede vragen gebruikt (3goedevragen.nl). Acht op de tien mensen die dit middel gebruiken, zeggen dat ze hierdoor hun eigen medische situatie beter begrijpen en gemakkelijker kunnen praten over wat zij belangrijk vinden.

  • Wat zijn mijn mogelijkheden?
  • Wat zijn de voordelen en nadelen daarvan?
  • Wat betekent dat in mijn situatie?

In gesprek met wie?

Prima vragen. Maar ik kom vaak tegen dat mensen voorbijgaan aan de vraag met wie zij een afspraak hebben. En vragen stellen die niet thuis horen bij deze persoon. Of dat ze niet beseffen dat ze maar 10 minuten tijd hebben, of juist de belangrijkste vraag vergeten te stellen. Hoe kun je dat soort missers voorkomen?

Je voorbereiding is belangrijk! Denk aan de volgende stappen

  1. Weet met wie je een afspraak hebt.
  2. Wat is het doel van dit gesprek?
  3. Hoeveel tijd heb je?
  4. Welke vragen kun je in die tijd stellen?

Oefen dat of schrijf het allemaal op.
Tip: begin met je belangrijkste vraag.

Zorg voor overzicht

Presenteer je situatie helder, vertel de zorgprofessional wat hij/zij volgens jou moet weten aan klachten, medicijngebruik, voorgaande acties/behandelingen en resultaat daarvan:
‘Sinds x weken heb ik last van y. Het wordt erger als ik z doe. Zoals u weet ben ik bij specialist C onder behandeling voor a en krijg daar deze medicijnen.’

Geef je doel aan en uit je zorgen en overdenkingen. Waar ben je bang voor?
‘Ik ben ongerust, daarom heb ik deze afspraak gemaakt.’
Denk na over welke antwoordmogelijkheden er zijn en wat jij doet met de verschillende uitkomsten.

Check of je het goed begrepen hebt en herhaal het in je eigen woorden: wat is er gezegd en welke afspraak is er nu gemaakt? Noteer dit:
‘Dus uw assistente maakt een afspraak met het ziekenhuis en ik krijg daar per brief bericht van? Hoe lang duurt dat ongeveer? En als ik binnen die tijd niets hoor, moet ik dan de assistente bellen?’

Sluit af. Een goede behandeling vraagt een actieve bijdrage van jezelf. Dat begint met een goede voorbereiding en meedenken.

Ik heb het getest in een gesprek met mijn nieuwe huisarts. Ik was goed voorbereid en kwam met een helder overzicht en een duidelijke vraag- en doelstelling. Zij kwam met een verrassend idee.

Tip: op www.slimopkomenvoorjezelf.nl vind je korte tests met praktische tips over jezelf, voorbereiding en gespreksvoering.

Wat zijn jullie tips voor een goed consult?

Deel dit artikel:

Of lees één van deze artikelen:

De kleuren van werk en verzuim

Begin van het jaar … met verkoudheids- en griepvirus zijn veel mensen ziek. We kennen allemaal wel die collega die met een ‘onschuldige’ snotneus, hoestend en proestend aanwezig is. Hij is er wel, maar niet helemaal.

Lees verder »

Geen klik of weerstand

Of ik een re-integratietraject wil overnemen van Hugo, mijn collega. Er is geen ‘klik’ en cliënte wil niet met hem verder. Dat is vervelend en het is belangrijk dit snel op te pakken om (verdere) vertraging te voorkomen.

Lees verder »

Stom!

Ik lees de column ‘Stom!’ in een blad en stel de vraag aan mezelf: wat vind ik eigenlijk allemaal Stom! en daar maak ik mijn column van.

Lees verder »